
Maksat İstihdam Özel Haber
696 sayılı KHK ile birlikte taşeron şirketlerden kamuya geçen yüz binlerce işçi her ne kadar bir çok hak sahibi olsa da maaş konusunda büyük sorunlar yaşamakta. Şimdiye kadar yapılan asgari ücret zamlarında bir çok işçinin maaşı verilebilecek en düşük ücret olan asgari ücretin bile altında kaldı. 2020 asgari ücrete gelen yüzde 15’lik zam ile birlikte bu yılbaşında yeniden ‘taşeron maaşının asgari ücretin altında kalması‘ sorunu başlamış olacak.
Bu durum yüzde 4+4 yıllık zam alan 4/D işçilerin canını epey sıkmakta. 1 Ocak 2020 itibari ile bekar bir asgari ücretli 2324 lira ücret alacak. Fakat geçen yıl maaşı asgari ücrete sabitlenen, yani 2020 TL ücret ile yıla başlayan taşeronlar bu yıl sonunda 2184 lira maaş alıyorlardı.
ARADA 53 LİRA FARK OLUŞACAK
Bu yılbaşından itibaren asgari ücret 2324 lira olarak uygulanıyor. En düşük 2184 lira ücret ile yılı kapatan 4/D işçilerin bir çoğunun maaşı eksik kalacak.
4/D işçiler Ocak ve Temmuz aylarında yüzde zam alıyorlar. 2020’nin ilk zammı Ocak’ta uygulanacak. 87 liralık bu zam ile birlikte 4/D işçiler ile asgari ücretli arasında 53 liralık fark kalacak.
Bu 53 liralık farkın Çalışma Bakanlığı duyutusu ile düzelmesi bekleniyor.
EVLİ ASGARİ ÜCRETLİ FARKI UYGULANACAK MI?
Bu yıl evli bir asgari ücretlinin 2479 lira alması söz konusu. KHK ile kamuya işçi olarak geçmiş taşeronların bir diğer merak konusu 2479 liralık rakamın kendilerine uygulanıp uygulanmayacağı. Bu durumun kesinleşmesi için Çalışma Bakanlığı kararı beklenecek.
YÜZDE 4’LÜK ZAMLAR SÜRECEK
4/D işçilerin mevcut sözleşmelerinde yüzde dört artı dörtlük artış sözleşme bitişine kadar uygulanacak. Bu durumun değişmesi için 2020 yılının yaz sonu yapılması beklenen TİS beklenecek. TİS’te bu düşük zammın bitmesi, asgari ücret farkının uygulanması gibi önemli konular gündeme gelecek. TİS’te belirlenecek zam miktarının 2021’den itibaren başlaması olası görünüyor.