
Çalışma hayatı içinde işçilerin kanunla belirlenen hakları içinde yıllık izin hakkı ayrı bir öneme sahip. Kimi şirketler yıllık izin hakkını çok kısıtlı tutuyor. Araştırmalara göre hiç izin kullandırmayan şirketler dahi var.
İşçi hakları 4857 sayılı İş Kanunu içinde korunmuştur. İşe yeni giren bir işçinin kanun gereği haftalık izni ilk günden işlemeye başlar. Fakat yıllık izin hakları için 12 ay boyunca çalışmış olması lazım. Verilecek izin süresi ise çalışma süresi ve yaşa göre değişiyor.
YILLIK İZİN HAKKI NE KADAR?
Yıllık izin hakları şöyle tespit edilir;
- 1-5 yıl arası çalışanlar yılda 14 gün
- 5-15 yıl arası çalışanlar yılda 20 gün (15 hariç)
- 15 ve daha uzun süre çalışanlar 26 günden az yıllık izin alamaz.
Eğer işçi 18 ve daha küçük ise veya 50 yaşında veya daha büyük ise çalışma süresine bakılmaksızın 20 günden az yıllık izin alamaz. Bu süreler bir anda kullanılabileceği gibi, işveren ile işçinin belirli bir takvimde anlaşması ile farklı farklı periyotlarda da kullanılabilir.
YILLIK İZİN ÜCRETİ
Bir işçinin işten ayrılması durumunda hak kazandığı izin sürelerine ilişkin ücretler işten ayrıldığı tarihte aldığı son net ve brüt ücreti üzerinden belirlenir. Brüt ücrette vergi ve prim kesintisi oluyor. İş akdinin kimin feshettiği işten ayrılırken verilmesi gereken yıllık izin ücretlerinde etkili değil. Yani sözleşmeyi kim feshederse etsin kullanılmayan izin süresinin parası verilmek zorunda.
Eğer işveren işten çıkışta izin parasını ödemezse işçinin hakkı sabittir. En yakın arabulucuya başvuru yapılabilir. Arabuculu sonuç bulamazsa yargı yolu açılıyor. İşçi ne sebeple olursa olsun yıllık izin parasını iş akdinin bitişinden itibaren 5 yıl içinde alabilir.
Hürriyet’te yer alan habere göre maaşa göre izin ücreti şöyle;
Maksat İstihdam
